söndag 8 juli 2007

Krusbärsgott

Passade på att plocka lite krusbär under mitt besök på torpet. Tre liter slank fort ner i en påse på bara 10 minuter. Men sen tröttnade jag, så långt varar mitt tålamod! Någon syltburk borde det nog ändå bli, är så gott att ha på gröten om mornarna.

Så imorgon tänkte jag vara duktig och göra lite krusbärssylt. Har ni några andra bra tips på vad annat gott man kan göra av krusbär?

Pssst, här råkar jag bjuda er på en bit av vår nya valnötsbänkskiva i köket.. Vi håller på att renovera hela köket, men mer än så här får ni inte se förrän det är helt klart. Lite hemlig får man allt vara......

12 kommentarer:

Skatan sa...

Hej! Härliga bilder från torpet. Lyxigt med alla fruktträd!! Krusbär är jag inte så haj på. Äter mest direkt från busken :)

Anonym sa...

Krusbärsmarmelad är supergott. I med lite vanilj eller kanske några jordgubbar så blir den ännu piffigare och smarrigare... *slurp*

Eller en krusbärspaj, med en vitchokladsås.(den är lite trixig men underbar och det finns nog recept på nätet)...

Vi har en 2 meter hög krusbärsbuske, den är helt brutal....och jag väntar på att de ska mogna ordentligt så att det får bli lite syltning...

Ha en bra dag, hörru! =)

Kristin sa...

Hej! Jag är en riktig marmeladälskare så jag förordar också marmelad. KÖp syltsocker och ta lika mängd bär som socker (står på paketet). Smaksätt med något, t ex vanilj som någon föreslog, eller var lite tuffare och testa t ex konjak eller någon likör i! JAg brukar göra rabarbermarmelad med portvin, så sprit + bär funkar bra ihop! ;-)

Vad kul att du valde vitt tyg till stolarna (jag föreslog ju det....). Om jag var du skulle jag ta bort tyget och så försöka tvätta rent med såpvatten. Ställ sedan stolarna så att de kan torka. Då blir du säkert av med ohyran! Blä, vad läskigt... kryp är urk!

Hälsningar Kristin

Maria sa...

Jag för min del har bara prövat på att göra krusbärssylt, men marmelad borde ju också bli gott!? och marmelad är ju egentligen mer användbart kanske...

Ett hus i vitt sa...

Ja visst, det går bra!! Fin blogg du också!! Kram, Anette

n o r d i n g å r d e n sa...

Vackert med krusbär i skål så där.. har inga krusbär jag själv men jag är nog också lite så där som du, snabbt ska det gå! Jaså, kökrenovering... huh så jobigt men oj så kul när det är klart, lycka till, vi ser fram emot reslutatet sedan!! Mari.

Nya och gamla ting sa...

När jag var liten nallade vi från grannens buske, vi "råkade" sparka fotbollen så den kom - precis - lagom intill busken, hehe!:-) Har bara druckit krusbärssaft och det är gott. Någon sylt har jag aldrig testat, men det låter gott det med. Ha en fin kväll.

Tingeltangel sa...

När jag var liten gjorde min farmor alltid krusbärspaj. Det var jättegott. Själv brukar jag blanda dem med andra bär och göra saft. Om jag inte orkar stå inne och safta på sommaren slänger jag in bären i frysen så länge och gör saften en annan dag.. Fin bild av krusbären.

Granne med Selma sa...

har tyvärr inget bra recept på krusbär... brukar stoppa dem RAKT in i munnen :-) Kul att se bilder av torprenoveringen.
Kram

Anonym sa...

Skall bli spännande att se hela köket!!
Krusbär har jag nog bara ätit några gånger i mitt liv - och då naturella rätt in i munnen ;)

Signes Vind sa...

Älskar krusbär men har ingen buske tyvärr. Paj är gott men sylten är nog bäst.

Hem och Lycka sa...

Å vad gott, har dessvärre inga tips..