lördag 30 juni 2007

Loppisfynd- en känsla av triumf














Är nyss hemkommen efter en dag på loppis. Länge sedan sist, så blicken var vässad och planen noga uppgjord. I god tid skulle min skjuts komma hit så jag ,liksom loppis-pensionärerna,skulle ha första tjing på de bästa sakerna. Gärna en halvtimma innan de öppnar ska man hänga på målsnöret. En loppis första halvtimme är också den viktigaste. Nåja, nu blev det inte så. En telefonförsäljare sinkade min chaufför och 45 minuter senare stegade jag in på loppis-meckat. Med på förhand uppgiven blick scannade jag av omgivningen ( så som loppisjagare gör!), och vad dök upp! Det bästa var ju kvar, är detta sant!

Jag såg hur folk konkade iväg på 80-talsbyråer av plywood där lådor hängde och dinglade. Kvar stod mina dyrgripar i en lerpöl. En svart och gammal 1,50 m lång byrå endast 45 cm låg, kanske mer sideboardlik,stod framför mig. Den ska jag ha! För 80 kr blev den min, utan någon tanke hur denna koloss skulle fraktas hem. Det fixar pappa, och visst hade jag rätt. Bild på byrån kommer imorgon, hade ingen kamera med mig till mina färldrars torp där jag ska förvara den. Så håll ut, imorgon kommer bild, och ni lär inte bli besvikna!

Två kryssliknande stolar, gamla och signerade, med fransk känsla slank också med vid hemfärden, för 20kr var de något av det finaste jag sett. (Givetvis ska de målas och kläs om!) Så 100kr fattigare var jag lyckligare än någonsin. Kanske mest över min känsla att jag lyckades hitta något som ingen annan såg, det alla i sin strävan att hitta det perfekta fyndet bara rusade förbi. Men inget går förbi Fröken Fägrings falkögon....

Har ni orkat läsa så här långt får ni ta er en titt på stolarna, tänk er dom i vitt ( eller kanske behålla det svarta?)och omklädda, i en mysig miljö bland olivträd i Frankrike. Drömma kan man ju!
Min fars kommentar: "Är du säker på att det verkligen är dom du ska ha", medans han vädjande pekade på ett par pinnstolar som mer passade honom i smaken. No comments!

( Bilderna gör inte stolarna rättvisa, i verkligheten är ryggarna härligt breda! Maffigt och pampigt....)

13 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Mycket vackra stolar!!! Och mysig blogg!! Tack för ditt besök hos mej och ha en fortsatt trevlig helg!! Mari.

Anonym sa...

Föräldrar ska man aldrig lyssna på, absolut inte små söta rara pappor som är med ENDAST som bärhjälp *fniss*

Vi ska på loppis i morgon o jag hoppas att 6 tjusiga, gamla och fina stolar kommer att följa med oss hem =)

Kalasfin blogg hörru, den hamnar i favoriter direkt :)

// Helena

Spets och snor sa...

Kul att du hittade så fina stolar! Välkommen till bloggvärlden!

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Hej!vilken fin blogg du har. Det blivande pensionatet ;) jättefint. Vi köpte vårt hus för 700 000 och när jag ser det där fina röda huset så...mm vad har jag köpt! kram

Kristin sa...

Hej, jag har precis hittat din blogg och jag gillar den redan mycket! Fina bilder och härlig text, jag har redan länkat till dig så jag hittar tillbaka igen! :-)

Grattis till loppisfynden! Tror de blir supersnygga!!! En tanke; kan de passa med vitt linnetygg till den ursprungliga svarta färgen? Kan nog bli läckert, tror jag!

Ja, pappor har de mest konstiga idéer ibland. Min pappa är antikhandlare och jag har skrivit om honom och mina "nycker" på min blogg, om du vill läsa...

Ha det jättebra!

Kram Kristin

Elzie sa...

Vilka fina stolar du fått tag i. Hoppas jag har samma tur att hitta 4 likadana i sommar!!
Vad kul att jag hittade hit till din hörna.
Kram Elzie

Nya och gamla ting sa...

Ja det är konstigt att ingen annan hann före dig att köpa dessa fina saker. Bra smak har du! Jättefina stolar, ska bli kul att se sideboarden också. Jag tycker att stolarna är fina mörka, men med ett annat tyg ev.

Granne med Selma sa...

Grattis till härliga fynd! Ska själv på stor loppis om någom vecka. Läääängtar! Ska bli spännande att se vad du gör med stolarna.
/Sussie

Hem och Lycka sa...

Håller med oneandone - man ska aldrig lyssna på sina föräldrar, mycket snygga!

Skatan sa...

Men så kul! Grattis till fynden : ) Det skall bli spännande att se bilder på det andra! Tack för besöket och tack för dina snälla kommentarer! De värmde verkligen : ) Hoppas du får en fin kväll. Och på återseende så klart!

Anonym sa...

Superfina stolar oxå! Vilka fynd du gör! Jättebilliga möbler och stolen ser ju fräsch ut utan att behöva måla om! :)

Karin Krut sa...

Åååh.... du har min tapet på väggen bakom stolen... Den önskar jag mig hett och innerligt. Ska vänta tills min sambo åker till stockholm på kurs.. då åker den upp hihi grattis till de fina fynden
Karin

Anonym sa...

hejsan älskar dina tapeter, skulle du kunna maila mig på sofiavictoria@live.se och säga vart du köpt dem? :) verkligen super gulligt om du skulle göra de! är ute efter precis sånna tapeter! :D kram sofia