fredag 4 januari 2008

Att dö är att ge plats åt något annat...

Ett älskat olivträd har gått ur tiden. Men allt har en mening, så även när bladen började falla. För kvar stod en naken och kal skönhet. Inte kunde jag förmå mig att slänga den. Nej, man ska ju inte dömma hunden efter håren och då inte heller trädet efter löven. Istället valde jag att utnyttja skelettet som var kvar. Lagom i vintertid drogs ljusslinga fram, sveptes runt trädets grenar och kvar stod en glimrande fägring. Förvandling.
Som ni alla vet är vinterljuset svårt att fotografera i, belysning gör sig heller aldrig på bild och med en bättre kamera hade det utan tvekan varit lättare. / Fröken Spara & Återvinna

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja tänk vad ett naket olivträd kan göra! :) För att inte tala om ljusslingor, som kan förvandla dom mest döda tingen till levande!
Tycker förresten du tar jättebra bilder! :)
kram

Randi sa...

Det kanske kommer igen! Jag hade ett som såg totalt död ut. Skulle kasta det, men har så svårt för det, så jag bad min man göra det. En dag långt senare, så bad han mig komma och titta. Där stod mitt olivträd med massor av gröna blad!!! Han hade vattnat och skött om det i sin verkstad utan att berätta något! Jag blev såååå rörd och lycklig.
Kram Randi

Anonym sa...

Vilken fin blogg, har just hittat hit. Jag blir så inspirerad!

Sara i Piteå

Anonym sa...

Din tapet är fin! Såg bild på den hos Perlan.

Anonym sa...

Hej! De två små svarta borden du har på bilden med soffan (i högerspalten) är så fina. Var har du köpt dem?

Olivträd har en förmåga att överleva mot alla odds. Ett tips är att skrapa försiktigt på stammen, är den fortfarande grön under ytan lever trädet!

Anonym sa...

Vilken rolig blogg! Hit kommer jag igen. Du har ju världens fantasi!

Tingeltangel sa...

Det blev ju urtufft med slingan i olivträdet. Bättre än bladen.