fredag 3 augusti 2007

Sagan om Skåpet

Nu står det här, äntligen klart i all sin prakt. När jag fann det stod det övergivet i ett garage med flagnad mintgrön färg och var överbelamrat med gamla målarburkar.

I stället för ett "suck.." eller ett "pust" skrek jag ut "YES!" och tänkte: Vilket fynd!
Jag kunde redan då se det framför mig vitmålat och föryngrat.


Jag tog mig ann det stora projektet att skrapa bort all färg. I gyllene träfärg stod den där, nästan naken, framför mig. Den saknade dock ryggstyckte, så en rygg i smal gammeldags pärlspont tyckte jag harmonerade fint och samtidigt gjorde det där lilla extra. Eller vad tycker ni?



Så nu står den här, ommålad och grann. Förutom innertaket som jag tyckte hade en sån underbar patina och slitning, så den kunde jag bara inte förmå mig att måla över. Visst gjorde jag rätt val där va? Vem hade kunnat måla över det?!



Titta på bilderna, och kommentera gärna vad ni tycker om dem. Som alltid annars kan bilder aldrig mäta sig med verkligheten. Här ser skåpet blankt ut, och den härliga låga och breda känslan över skåpet försvinner... Men en liten föraning får ni iaf!
Håll till godo!


























15 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Jättefint...ska snart ta mej an ett gammalt skåp jag med..ha en trevlig helg..PIA

LantlivsAnette sa...

Jaa du..det var ett vackert skåp..eller du har gjort det vackert kanske man skulle säga..Kram Anette

Lotten sa...

Underbart skåp! Så¨fint med propotionerna, pärlsponten bak och det fina ornamenten vid benen.... en riktig pärla!

Ha en bra helg! Kram Lotten

Skatan sa...

Men så fint!!!! Oj vad jag blir sjuk nu...Det har du gjort verkligt bra!

Handplockat sa...

Toppen jobbat
så fint
nu ska jag ta i tu med min byrå
(har inte fått ngt gjort på 3 helger)

ha en go helg

Hem & Harmoni Marie sa...

Så fint! Du har verkligen lyckats...
Pärlsponten passar väldigt bra och jag tycker absolut du gjorde rätt som inte målade över allt. Jättefint!
Kram ~Marie~

Hem och Lycka sa...

Å vad fint skåp, underbart! Och tycker du gjorde rätt med taket..

Karin Krut sa...

Vilket jättefint skåp! Du gjorde helt rätt i att lämna lite fin patina ;-)
Kram Karin

Solsjö - Under en vind sa...

Här fanns mycket fint att kika på! Tack för titten på min blogg! Ha en fortsatt underbar helg! Vi ses igen! Kram Sara

Nygammalt sa...

Vad fint du har gjort skåpet. Man blir så glad när man kan återuppliva något som för andra kan se hopplöst ut.
Ha en trevlig helg!

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket helt otroligt vackert skåp!! Ett smycke, för vilket rum som helst!! Bra jobbat!! Mari.

Marie sa...

Vilket vackert skåp. Så fint med pärlsponten och jag tycker det var helt rätt att inte måla innertaket.

Ha en bra vecka. Kram Marie

Granne med Selma sa...

Finns inget vackrare än pärlspont... ja, det skulle väl i så fall vara ett skåp med pärlspont! Bra val med målningen :-)
Kram

Evelinas hus sa...

Fin blogg du har, jag länkar till dig.
På återseende.
Hälsningar Caroline

Anonym sa...

Underbart skåp!